סכנת בליעת חומרי ניקוי: בן 50 מאושפז כשהוא מורדם ומונשם לאחר שתיית תה בכוס בה היו שיירי ממיס שומנים, בסניף ארומה ברעננה.
האיש הובהל אתמול (א') לחדר המיון אחרי שדיווח על מצוקה בבליעה וצריבה בפה. בדיקות המעבדה שנערכו בכוס התה שהביא עמו לחדר המיון, העידו על שיירי חומר בסיס חזק המאפיין ממיס שומנים, בו השתמש עובד בסניף כדי לנקות את התנור.
2 צפייה בגלריה
חומר ניקוי
חומר ניקוי
חומרי ניקוי ממיסי שומנים. מסוכנים לבריאות
(צילום: shutterstock)
העובד, על פי חקירת המשטרה, מזג ממיס שומנים לכוס חד פעמית ממותגת של הרשת בניגוד לנהלים, ושהוגשה למבקר שהורעל.
עם הגעתו לחדר המיון, בדיקת הצוות הרפואי בבית החולים הראתה חסימה בנתיב אוויר. הוא הועבר לחדר הניתוח לביצוע הרדמה והנשמה כדי למנוע דום נשימה.
אין זו הפעם הראשונה בה מתרחשת הרעלה קשה ממסיר שומנים במקום הסעדה: בשנת 2017 התרחש אירוע דומה במסעדת ג'ירף בתל אביב, שם אושפזו שני סועדים ומנהל מסעדה, לאחר שלגמו לימונדה שנמהלה במסיר שומנים.
2 צפייה בגלריה
כוס תה שהכילה שיירי חומר ממיס שומנים
כוס תה שהכילה שיירי חומר ממיס שומנים
כוס תה שהכילה שיירי חומר ממיס שומנים
השלושה הובהלו למרכז הרפואי איכילוב בתל אביב במצב בינוני, כשאחד הסועדים שאושפז אף התקשה לבלוע מוצקים עקב כוויות ופצעים בחלל הפה ובוושט כתוצאה מבליעת האשלגן הקאוסטי רב העוצמה.
קראו עוד על נזקי חומרי ניקוי לגוף:

חומר שעלול להמיס שיער ורקמות בגוף

חומרי ניקוי מסירי שומן שכיחים מאוד במטבחים ביתיים ותעשייתיים, ולקראת הפסח מובהלים לחדרי המיון בכל שנה עשרות אנשים שהורעלו כתוצאה מבליעה או חשיפה לחומרים בנשימה או במגע עורי.
מסירי שומנים מכילים אשלגן קאוסטי, חומר בסיסי רב עוצמה המסוגל להמיס רכיבים רבים, משיער שסתם את הכיור ועד לרקמות וחלקי גוף.
רוב יכולת הניקוי של מסיר שומנים מבוססת על כך שמסיר השומנים ממיס את הלכלוך מהר מכפי שהוא ממיס את הכלי שרוצים לנקות אותו. מסיר השומנים, ובעיקר האשלגן הקאוסטי, ממוסס את השומנים ומפריד אותם מהמשטח המלוכלך.
חומרים פעילי שטח הנמצאים אף הם במסירי השומנים, מתחברים בקצה אחד שלהם למים ובקצה שני לשמן, וכך מאפשרים לזרם מים לשטוף את השומן ולהסיר אותו מהכלי.
כאמור, האשלגן הקאוסטי, המרכיב העיקרי במסירי שומן, גורם לנזק קשה ביותר לתאי הגוף ולרקמות, מתגובה אלרגית, קשיי נשימה, ועד כוויות קשות בעור, בעיניים, בחלל הפה ובמערכת הנשימה. חשיפה ממושכת תגרום לנמק ואף לסכנת חיים.

איך להימנע מהרעלת חומרי ניקוי?

  • יש להרחיק את חומרי הניקוי מהישג ידם של הילדים, לרשום ולסמן בבירור על גבי האריזה שמצוין בחומר ניקוי ולא חומר מאכל.
  • יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי והתרופות באריזתם המקורית.
  • בזמן הניקוי יש להרחיק את המזון מחומרי הניקוי.
  • להקפיד לנעול נעלים סגורות בעת ניקוי הבית. כך תימנעו מהחלקה ומכוויות מחומרי ניקוי בכפות הרגליים.
  • תינוקות נוהגים להכניס כל דבר לפה, כך שחשוב להקפיד על שטיפה טובה והרחקת החומרים מהם. כמו כן, על נשים בהריון ומניקות להימנע מחשיפה לחומרים כימיים רעילים.
  • לפני התחלת השימוש בחומר, קראו את ההנחיות על גב המוצר, ודאו כי הוא ידידותי למשתמש ולסביבה.
  • יש להקפיד לא לערבב חומרי ניקוי מסוגים שונים.
  • חשוב לפתוח את החלונות ולאוורר את הבית לאחר הניקוי.

אם נפגעתם - כך תטפלו

במקרה של הרעלה: הזמינו אמבולנס.
חל איסור מוחלט לתת חומר "נוגד": אין להשקות לא בחלב ולא במיץ לימון. גרימת הקאה מסוכנת לנפגע. יש להקפיד על דרכי אוויר פתוחות והושבת החולה בתנוחה הנוחה לו.
במקרה של פגיעה בעיניים: שטפו את העיניים היטב במים זורמים בלבד, מבלי לשפשף את העיניים. במידה שממשיכים תסמיני גירוי אדמומיות ודמעת: יש להגיע מיידית לרופא.
פגיעה בגוף מכוויות כימיות: יש לשטוף תחילה את האזור הפגוע תחת מים זורמים ובמקביל להיערך לפינוי רפואי דחוף. חשוב לשמור את האריזות המקוריות כי ייתכן ושם קיימות הנחיות לטיפול חירום.
במקרה של אלרגיה קלה ורגישות מקומית: יש לשטוף את המקום תחת מים זורמים במשך כ-15 דקות ולהזעיק את מד"א.
במידה שמתפתחת רגישות מוגברת המאופיינת בקשיי נשימה או נפיחות: חייגו 101 והזמינו אמבולנס, במקביל הושיבו את הנפגע.